Portefeuillehouder
Willem-Jan Stegeman
Inleiding
Belastingheffing is geregeld in de Grondwet en is alleen toegestaan op basis van een wet die door de regering en de Staten Generaal is vastgesteld. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingheffing is het de Gemeentewet waarin is bepaald welke belastingen geheven mogen worden. De raad besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van een gemeentelijke belasting middels het vaststellen van een belastingverordening.
In het kader van de heffing van gemeentelijk belastingen heeft gemeente Amersfoort de volgende doelstellingen:
- lasten die reëel zijn bij het voorzieningenniveau van een stad als Amersfoort;
- het kostendekkend opleggen van rioolheffing, afvalstoffenheffing en rechten (retributies).
Beleidskader / algemene uitgangspunten
De (woon)lasten zijn reëel en passen bij het voorzieningenniveau van Amersfoort. Voor de heffingen (afvalstoffenheffing en rioolheffing) en rechten (gemeentelijke dienstverlening tegen betaling, zoals leges) geldt het streven naar 100% kostendekkendheid. De tariefaanpassingen zijn daarmee een resultante van de kostenontwikkelingen.
Ondanks de huidige hoge inflatie heeft de gemeente Amersfoort de verhoging van de belastingtarieven in de begroting en beleidsvoorstellen weten te beperken tot een trendmatige verhoging van 5%, conform besluitvorming van de kadernota 2024-2027. Voor de tarieven van de rechten blijft als uitgangspunt gelden dat deze maximaal 100% kostendekkend zijn.
Overzicht belastingen en heffingen
De belangrijkste belastingen, heffingen en rechten (retributies) die door onze gemeente worden geheven, zijn:
· onroerendezaakbelastingen (OZB);
· afvalstoffenheffing;
· rioolheffingen;
· precariobelasting;
· hondenbelasting;
· toeristenbelasting;
· parkeerbelasting;
· rechten.
Tot de rechten die geheven worden behoren de leges en daarnaast de marktgelden, de haven- en liggelden en de begraafplaatsrechten.
Tenslotte wordt er in de binnenstad, Euterpeplein en Neptunusplein ook reclamebelasting geheven. De opbrengst van de reclamebelasting komt ten goede aan de ondernemersfondsen in het betreffende gebied ten behoeve van de kwaliteitsversterking van het gebied. De gemeente genereert met de reclamebelasting dus geen eigen inkomsten.
Landelijke ontwikkelingen
Omgevingswet
Op 1 januari 2024 zal de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking treden. Dit brengt een grote verandering teweeg in de wijze waarop gemeenten werken, bijvoorbeeld op de organisatie, de samenwerking in de keten, de systemen en de (werk)processen. In het kader van de legesheffing zijn daarom de betreffende onderdelen in de legesverordening voor 2024 overeenkomstig aangepast. Het risico bestaat dat de reguliere legesinkomsten de kosten onvoldoende dekken. Enerzijds wordt dit veroorzaakt doordat de kosten die samenhangen met de verantwoordelijkheden die de gemeente blijft houden voor een veilige bebouwde leefomgeving door de inwerkingtreding van de Wkb niet meer (volledig) kunnen worden verhaald. Anderzijds zijn er ongunstige economische ontwikkelingen (stikstofdiscussie, inflatie, hogere rente en hogere bouwkosten).
Lokale lastendruk
De woonlasten omvatten het totaal van de gemiddelde aanslag onroerendezaakbelasting eigenaar woningen (OZB), de rioolheffing en de afvalstoffenheffing voor één en meerpersoonshuishoudens.
De ontwikkelingen in de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing worden in het volgende overzicht weergegeven. Voor de berekening van de rioolheffing en OZB 2024 is uitgegaan van een gemiddelde WOZ-waarde van € 426.000 (prijspeil 1 januari 2022). In de begroting 2023 gingen we nog uit van een gemiddelde WOZ-waarde van € 362.000 (prijspeil 1 januari 2021).
Rekening houdend met de loon- en prijsontwikkeling neemt de lokale lastendruk voor de inwoners toe. Voor eenpersoonshuishoudens stijgt de gemiddelde lastendruk met € 44. Voor meerpersoonshuishoudens stijgt de gemiddelde lastendruk met € 53. Deze stijgingen worden met name veroorzaakt door de ontwikkelingen bij de afvalstoffenheffing. De tariefontwikkelingen worden verderop in de paragraaf verder toelicht.
Tabel: PL.01 Lastenontwikkeling inwoners
(x € 1,--)
Eenpersoonshuishoudens | Begroting 2023 | Begroting 2024 | groei % | groei € |
---|---|---|---|---|
OZB-gebruikersdeel | 0 | 0 | 0,00% | 0 |
Rioolheffing-gebruikersdeel | 63 | 67 | 5,15% | 3 |
Afvalstoffenheffing | 273 | 290 | 6,15% | 17 |
Lasten huurders | 337 | 357 | 5,96% | 20 |
OZB-eigenarendeel | 408 | 428 | 5,00% | 20 |
Rioolheffing-eigenarendeel | 79 | 83 | 5,15% | 4 |
Lasten eigenaren / bewoners | 823 | 868 | 5,41% | 45 |
Meerpersoonshuishoudens | Begroting 2023 | Begroting 2024 | groei % | groei € |
OZB-gebruikersdeel | 0 | 0 | 0,00% | 0 |
Rioolheffing-gebruikersdeel | 63 | 67 | 5,15% | 3 |
Afvalstoffenheffing | 377 | 402 | 6,72% | 25 |
Lasten huurders | 441 | 469 | 6,49% | 29 |
OZB-eigenarendeel | 408 | 428 | 5,00% | 20 |
Rioolheffing-eigenarendeel | 79 | 83 | 5,15% | 4 |
Lasten eigenaren / bewoners | 927 | 980 | 5,72% | 53 |
* De groeipercentages en totalen zijn berekend over niet afgeronde bedragen
Vergelijking woonlasten
Voor de vergelijking van de woonlasten vergelijken we onszelf met andere gemeenten met dezelfde omvang als Amersfoort. Hierbij maken we gebruik van de gegevens van Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). We maken hierbij onderscheid tussen één en meerpersoonshuishoudens en tussen eigenaren van woningen en huurders. Voor eigenaren van woningen is de lastendruk hoger dan het gemiddelde van de vergelijkbare gemeenten. Voor huurders is de lastendruk lager dan het gemiddelde van de vergelijkbare gemeenten.
Tabel: PL.01A Atlas Lokale Lasten Coelo 2023
Eigenaar - bewoner | Eenpersoons-huishouden | Meerpersoons-huishouden |
---|---|---|
Utrecht | 1009 | 1061 |
Zaanstad | 985 | 985 |
Amersfoort | 945 | 1049 |
Arnhem | 902 | 976 |
Haarlem | 857 | 1004 |
Apeldoorn | 838 | 853 |
Zwolle | 778 | 815 |
's-Hertogenbosch | 716 | 770 |
Huurders | Eenpersoons-huishouden | Meerpersoons-huishouden |
Zaanstad | 639 | 639 |
Amersfoort | 318 | 422 |
Utrecht | 315 | 366 |
's-Hertogenbosch | 296 | 350 |
Arnhem | 279 | 353 |
Haarlem | 279 | 426 |
Apeldoorn | 278 | 293 |
Zwolle | 254 | 292 |
Overzicht raming belastingopbrengsten
Tabel PL.02 geeft een overzicht van de geraamde belastingopbrengsten per belastingsoort over de periode 2022-2027. De verschillende belastingsoorten worden hieronder verder uiteengezet.
Tabel: PL.02 Overzicht geraamde belastingopbrengsten
REKENING | BEGROTING | BEGROTING | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hondenbelasting | 755 | 753 | 791 | 791 | 791 | 791 |
OZB | 52.485 | 53.795 | 57.194 | 57.901 | 58.623 | 59.361 |
Precariobelasting | 177 | 167 | 175 | 175 | 175 | 175 |
Toeristenbelasting | 600 | 600 | 630 | 630 | 630 | 630 |
Afvalstoffenheffing | 21.296 | 23.717 | 25.636 | 25.938 | 26.235 | 26.488 |
Rioolheffing | 14.251 | 15.596 | 16.528 | 16.959 | 17.377 | 17.501 |
TOTAAL | 89.564 | 94.628 | 100.954 | 102.394 | 103.831 | 104.946 |
Afvalstoffenheffing
Algemeen
De gemeente is verplicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Ter bestrijding van de daaraan verbonden kosten kan door de gemeente een afvalstoffenheffing worden ingesteld.
De afvalstoffenheffing mag ten hoogste kostendekkend zijn. Het beleid van volledige kostendekking zetten wij ook in 2024 voort. De toegepaste heffingssystematiek met twee tarieven, een (lager) tarief voor eenpersoonshuishoudens en een (hoger) tarief voor meerpersoonshuishoudens, wordt ook in 2024 gehanteerd.
Kostenontwikkelingen
De lasten voor het ophalen en verwerken van afvalstoffen stijgen. De prijzen van de opbrengsten voor grondstoffen (papier en PMD) worden bepaald door de markt en zijn afhankelijk van vraag en aanbod. Hierdoor is het verloop over de jaren wat grillig. Voor 2024 wordt een daling verwacht van de opbrengsten. Als gevolg hiervan zijn de afvaltarieven gestegen en daarmee ook de hoogte van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. In tabel PL.03 is de uitsplitsing van de kostenbasis opgenomen.
Tabel: PL.03 Kostenbasis afvalstoffenheffing
Afvalverwerking | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|
AVU | 6.585 | 6.773 |
ROVA | 11.084 | 11.826 |
Zwerfafval | 1.225 | 1.333 |
Compensabele BTW | 3.666 | 3.977 |
Oninbaar | 75 | 44 |
Kwijtschelding | 1.218 | 1.322 |
Overige kosten | 1.843 | 1.936 |
Opbrengst oud papier en PMD | -1.978 | -1.575 |
Totaal afvalverwerking | 23.718 | 25.636 |
Overige kosten gespecificeerd: | ||
Diensten van derden | 544 | 585 |
Kapitaallasten | 277 | 272 |
Lasten voor inning (incl. loonindexering) | 223 | 251 |
Directe en indirecte lasten | 352 | 376 |
Overhead | 446 | 452 |
Totaal overige kosten | 1.842 | 1.936 |
Tarieven
De afvalstoffenheffing gaat in 2024 omhoog. Het tarief van een eenpersoonshuishouden stijgt met € 16,80 van € 273,12 in 2023 naar € 289,92 in 2024. Het tarief van een meerpersoonshuishouden stijgt met € 25,32 van € 377,04 in 2023 naar € 402,36 in 2024. Deze stijging wordt deels veroorzaakt door de verdere invoering van de inzameling van de grondstoffen GFT, OPK en PMD in de gestapelde bouw in de gehele stad. In juli 2021 heeft de Raad hierover een besluit genomen. Daarnaast stijgt het tarief onder andere als gevolg van de ontwikkelingen in de verwerking van de grondstoffenmarkt, uitbreiding van de stad, een lagere opbrengst van oud papier en PMD en loon- en prijsindexeringen.
Onroerende-zaakbelasting (OZB)
Algemeen
Van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken wordt onder de naam ‘onroerende-zaakbelastingen’ (OZB) twee directe belastingen geheven:
1. een belasting van degene die een onroerende zaak die niet in hoofdzaak als woning dient, bij het begin van het kalenderjaar al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikt (gebruikersbelasting);
2. een belasting van degen die bij het begin van het kalenderjaar het genot heeft van een onroerende zaak krachtens eigendom, bezit of beperkt recht (eigenarenbelasting).
De gebruikersbelasting wordt uitsluitend geheven over niet-woningen en de eigenarenbelasting over zowel woningen als niet-woningen.
Tariefontwikkeling
Uitgangspunt is dat de (woon)lasten reëel zijn en passen bij het voorzieningenniveau van Amersfoort. Daarom wordt de waardeontwikkelingen van woningen en niet-woningen via de tarieven gecompenseerd.
De nieuw vast te stellen WOZ-waarden voor de heffing OZB 2024 worden gebaseerd op het prijspeil van 1 januari 2023. Bij de berekening van de (voorlopige) nieuwe OZB tarieven 2024 is uitgegaan van de WOZ-waarden 2023 (prijspeil 1 januari 2022), het tarief 2023 en de trendmatige verhoging.
De waardemutaties verdisconteren we in de berekening van de tarieven om de totale belastingopbrengst op een gelijk niveau te houden. De totale opbrengst zal dan nog stijgen met de 5% reguliere peilaanpassing, de bouwkundige uitbreidingen, nieuwbouw, verbeteringen (naar verwachting 1,3% extra) en de overige areaaluitbreidingen. Nadat in medio oktober minstens 70% van de objecten getaxeerd is en er meer zicht op de daadwerkelijke waardemutatie komt, is de waardemutatie nauwkeuriger te bepalen. Daarna kunnen de definitieve tarieven worden berekend.
Herwaardering
Zodra medio december 2023 90% van de woningen en de niet-woningen getaxeerd is, kan bij de Waarderingskamer een verzoek worden ingediend om in 2024 te mogen beschikken en eind januari 2024 de OZB aanslagen op te leggen.
Bij de vaststelling van de verordeningen OZB en rioolheffing gaan wij nader in op de uitkomsten van de herwaardering en zullen dan eveneens de nieuwe gemiddelde WOZ-waarde opnemen.
Samenwerking met inwoners en bedrijven
Wij streven naar een zo goed mogelijke herwaardering, vertrouwen op deze waardering en streven naar een zo beperkt mogelijk aantal bezwaarschriften. Daarom zet de gemeente maximaal in op informeel contact tussen inwoner en taxateur. Dit informele contact geeft de inwoner de mogelijkheid om met de taxateur te overleggen over de totstandkoming van de WOZ-waarde. Ook wanneer de aanslag/WOZ-beschikking al is opgelegd en de inwoner of het bedrijf hierover vragen heeft, of als hij het niet eens is met de waarde. Dat past in een informelere benadering van geschilsituaties. Immers, een juridisch juiste duiding van een geschil, betekent niet automatisch dat een probleem is opgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden om te zorgen voor effectieve geschilbeslechting. Het grote voordeel voor inwoners en bedrijven is dat zij niet per definitie bezwaar hoeven maken om tot een oplossing te komen. Zo lossen we samen een probleem op en voorkomt het directe contact dat inwoners en bedrijven de stap naar een No-cure-no-pay bureau (NCNP) maken. Het aantal bezwaren door NCNP's is fors gestegen, wat voor de gemeente geleid heeft tot hogere kosten in de afgelopen jaren.
Is de aanslag eenmaal verstuurd, dan start het invorderingsproces. Dit invorderingsproces heeft als doel de belastingschulden zo volledig mogelijk te innen. Het is daarbij beleid van de gemeente Amersfoort om zo snel mogelijk in contact te komen met degenen die om diverse redenen de belastingschuld niet kunnen betalen en met hen afspraken te maken en zo nodig door te verwijzen naar maatschappelijke instanties zoals de schuldhulpverlening. Daarvoor wordt, op het moment dat er niet is betaald na de aanmaning, een extern bureau ingezet om belastingschuldigen telefonisch te benaderen. Op die manier worden onnodige dwanginvorderingskosten voor de inwoner zoveel mogelijk vermeden. Ook wordt er op de website van de gemeente, en door de medewerkers van het Klantcontactcentrum (KCC), verwezen naar mogelijkheden voor betalingsregelingen en het opnemen van contact. Er wordt soepel omgegaan met betalingsregelingen en zoveel mogelijk meegedacht met inwoners en bedrijven.
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Voorwerpen op gemeentegrond die belast worden zijn bijvoorbeeld kabels en leidingen (behoudens van nutsbedrijven), terrassen, bouwmaterialen, zonneschermen, luifels, lichtreclames en vlaggen.
De tarieven precariobelasting worden voor 2024 trendmatig verhoogd met 5%.
Rioolheffing
Algemeen
Onder de naam rioolheffing kan op grond van de Gemeentewet een belasting worden geheven ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan de inzameling en transport van huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater, de inzameling en verwerking van hemelwater en grondwaterbeheer. De rioolheffing is evenals de afvalstoffenheffing geen belasting, waardoor de heffing ten hoogste kostendekkend mag zijn. Ook bij de rioolheffing wordt het beleid van volledige kostendekkendheid gehandhaafd.
Voor de rioolheffing geldt dat de aanslag is gebaseerd op de WOZ-waarde van de onroerende zaak. De hoogte van de tarieven is daarom afhankelijk van de uitkomst van de herwaardering. Evenals bij de OZB is de ontwikkeling van de WOZ-waardes niet relevant voor de hoogte van de gemiddelde aanslag. De eerder genoemde waardeontwikkelingen worden in de tarieven verdisconteerd.
Kostenontwikkelingen
De kosten van kwijtscheldingen, oninbaarverklaringen en het grondwaterbeheer zitten in deze heffing verwerkt, als ook een deel van de kosten voor straatreiniging/zwerfafval. In tabel PL.04 is de uitsplitsing van de kostenbasis opgenomen.
Tabel: PL.04 Kostenbasis rioolheffing
Riolering | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|
Dotaties aan voorzieningen | 5.980 | 6.210 |
Kwijtschelding | 162 | 171 |
Oninbaar | 28 | 29 |
Straatreiniging | 766 | 833 |
Beheer wegen- en watergangen | 893 | 961 |
Compensabele BTW | 2.257 | 2.385 |
Overige kosten | 5.406 | 5.939 |
Totaal riolering | 15.492 | 16.528 |
Overige kosten gespecificeerd: | ||
Diensten derden | 2.700 | 2.861 |
Rova | 1.432 | 1.540 |
Lasten voor inning (incl. loonindexering) | 223 | 251 |
Dienstverlening wijkbeheer | 469 | 504 |
Directe en indirecte lasten | 227 | 350 |
Overhead | 355 | 433 |
Totaal overige kosten | 5.406 | 5.939 |
Herwaardering
Zodra medio december 2023 90% van de woningen en de niet-woningen getaxeerd is, kan bij de Waarderingskamer een verzoek worden ingediend om in 2024 te mogen beschikken en eind januari 2024 de OZB aanslagen op te leggen.
Tarieven
De aanslag rioolheffing zal voor de gemiddelde woning met ruim € 7 stijgen om de geraamde opbrengst te halen. Op dit moment is de waardemutatie van de onroerende zaken nog niet bekend. Nadat medio oktober minstens 70% van de objecten getaxeerd is en er meer zicht op de daadwerkelijke waardemutatie komt, kan de waardemutatie nauwkeuriger worden bepaald. Daarna kunnen de definitieve tarieven worden berekend.
Overige belastingen en rechten
Hondenbelasting
Hondenbelasting wordt geheven ter zake van het houden van een hond. De belasting wordt geheven over het aantal honden dat iemand houdt.
De tarieven voor de hondenbelasting worden trendmatig verhoogd met 5%.
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting wordt geheven ter zake van het houden van verblijf binnen de gemeente door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven. De toeristenbelasting wordt geheven over het aantal overnachtingen in het belastingjaar.
Het tarief voor de toeristenbelasting wordt trendmatig verhoogd met 5% van € 2,45 naar € 2,57 per overnachting.
Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering worden onder naam parkeerbelasting een belasting geheven ter zake van het parkeren van een voertuig en een belasting ter zake van het verlenen van een vergunning voor het parkeren van een voertuig. Heffing en invordering van de parkeerbelastingen zijn in handen van de Coöperatie ParkeerService U.A..
De tarieven voor de parkeerbelasting worden trendmatig verhoogd met 2%.
Rechten (Retributies)
Rechten kunnen worden geheven ter zake van het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn, het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten en vermakelijkheden als de gemeente daaraan op enige manier medewerking verleend.
Leges zijn rechten die geheven worden wegens het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. De diensten waarvoor door gemeente Amersfoort leges geheven wordt zijn opgenomen in de bij de legesverordening behorende tarieventabel. Het betreft een scala van diensten die variëren van het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen, het verlenen van omgevingsvergunningen tot en met het verlenen van evenementenvergunningen.
Onder het kopje ‘landelijke ontwikkelingen’ is de invloed van de OW en de Wkb op de leges uiteengezet.
Voor de heffingen van leges geldt het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. De tarieven moeten zodanig worden vastgesteld dat de geraamde baten niet uitgaan boven de geraamde lasten terzake.
Kwijtschelding van belastingen
De gemeente kan op grond van de wet gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen als een belastingschuldige niet in staat is om anders dan met buitengewoon bezwaar een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen.
Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit en het vermogen van de belastingschuldigen. Bij de berekening daarvan mag de gemeente afwijken van de ministeriële kwijtscheldingsregeling en bij het bepalen van de kosten van bestaan ruimere regels stellen dan 90% van de bijstandsnorm. Gemeente Amersfoort voert een actief en maximaal kwijtscheldingsbeleid en gaat voor de kosten van bestaan uit van 100% van de bijstandsnorm, waardoor maximale kwijtschelding wordt verleend.
Ook ondernemers die een zelfstandig bedrijf of beroep uitoefenen kunnen voor ten aanzien van hun privébelastingen voor kwijtschelding in aanmerking komen.
Aan bijstandsgerechtigden, inwoners die uitsluitend een AOW-uitkering hebben en ondernemers met een BBZ-uitkering wordt in de regel geautomatiseerd kwijtschelding verleend. Deze groep, zo’n 2.800 belastingschuldigen, hoeft dus geen verzoek om kwijtschelding in te dienen. De gemeente handelt daar proactief door met verleende toestemming van belastingschuldigen gegevens te laten toetsen bij het Inlichtingenbureau, een onderdeel van het Bureau ketenregistratie werk en inkomen (BKWI). Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de hondenbelasting (max.1 hond).