Programma's

2. Programma Sociaal

 Beschrijving foto: Op een pleintje tussen gebouw in, voetballen kinderen met elkaar.

We willen dat iedereen in Amersfoort zichzelf kan zijn en de kans krijgt om optimaal te groeien en te bloeien. Ons streven is duidelijk: een stad waar niemand tussen wal en schip valt. We willen een stad die wordt gekenmerkt door compassie, solidariteit en verbondenheid, waar welvaart en welzijn eerlijk worden verdeeld. Ook willen we dat het sociaal voorzieningenaanbod gelijke tred houdt met onze groeiende gemeente. Deze ambities blijven we nastreven, vooral via de integrale aanpak in het sociaal domein, zoals beschreven in ons Beleidskader Inclusieve Stad 2021-2026 . Hierin staan kansengelijkheid, preventie, positieve gezondheid, ongelijk investeren en passende ondersteuning en zorg centraal.
Het beleidskader maken we concreet in uitvoeringsprogramma’s . Voor 'ontwikkelen en opgroeien' hebben we bijvoorbeeld het Uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs (UPJO) opgesteld voor de jaren 2022-2024. Kansengelijkheid vergroten is hierin een speerpunt. Onderdeel hiervan is het realiseren van integrale kindvoorzieningen. Daarnaast stimuleren we het principe van een leven lang leren. En ondersteunen we leerlingen op het voortgezet onderwijs en mbo bij het afmaken van school op startkwalificatieniveau en bij het vinden van werk.
In de komende jaren werken we hard om de brug slaan tussen verschillende uitvoeringsagenda's, zoals de Inclusie Agenda Toegankelijkheid 2023-2026 , de Anti-discriminatieagenda 2021-2026 en de Regenboogagenda 2023-2026 . Voor sporten en bewegen werken we aan realisatie van de doelen uit de Sportnota 2019-2024 en het bijbehorende de uitvoeringsprogramma en verantwoording, die we hebben aangevuld met de speerpunten uit het coalitieakkoord.
Wij nemen u de komende jaren op verschillende wijzen mee in de uitvoering van het beleid dat is opgenomen in de diverse programma’s. Via de nieuwe Monitor Inclusieve Stad (doorontwikkeling van de bestaande monitor Sociaal Domen) en de jaarlijkse verantwoording over de sportnota geven wij in aanvulling op het gemeentelijke jaarverslag een jaarlijks beeld van de resultaten en effecten van het vastgestelde beleid.  
Gezondheid is voor ons van het grootste belang, en we geloven sterk in preventie. Voorkomen is immers beter dan genezen. We richten onze aandacht op gezondheidsverschillen tussen inwoners en concentreren onze inspanningen in wijken waar de behoefte het grootst is. We willen deze gezondheidskloof verkleinen. We doen dit stedelijk, maar waar nodig ook specifiek, zoals met de aanpak in Kansrijk Liendert. Hier werken we samen met inwoners om achterstanden weg te werken en tegelijkertijd kennis op te doen die we breder kunnen inzetten. Het IJslands model blijft ook een essentieel onderdeel van onze preventieve aanpak. Daarnaast dragen sport en bewegen bij aan gezondheid. We werken aan een sport- en beweegklimaat waarin iedereen welkom is en er een passend sportaanbod is voor iedereen in zijn of haar nabijheid. Belangrijke speerpunten naast versterken van de verbinding tussen sport, onderwijs en het sociaal domein zijn het Meerjaren investeringsprogramma sportaccommodaties en de toekomstige ontwikkeling van zwembad Hoogland.
Stijgende prijzen voor energie, wonen en voedsel oefenen druk uit op velen. Hoewel het Rijk al maatregelen heeft genomen, zoals de energietoeslag voor mensen met een laag inkomen, zien we dat er nog steeds mensen in de knel komen. Sommige middeninkomens vallen zelfs buiten de bestaande regelingen. Wij willen ervoor zorgen dat niemand in deze situatie tussen wal en schip valt. Daarom bieden we, bovenop de Rijksmaatregelen, maatwerkondersteuning aan. Onze coaches Werk en Inkomen helpen mensen - in nauwe samenwerking met Stadsring, de wijkteams en Indebuurt033 - bij hun financiële planning en bieden advies en hulp.
Wij kiezen voor een inclusieve duurzaamheidstrategie die voor iedereen in Amersfoort een gezonde toekomst biedt. Dat betekent dat wij in alles wat wij doen extra aandacht hebben dat iedereen ook echt kan meedoen en er zoveel mogelijk begrip is voor de veranderingen die op ons afkomen. De energietransitie is meer dan een technische verandering. We kiezen voor een brede benadering die sociaal en inclusief is. Zo is bestaanszekerheid een randvoorwaarde om ook daadwerkelijk mee te kunnen doen. In onze aanpak nemen wij maatregelen om inwoners te ontzorgen (fixbrigades) en juist de woningen met de slechtste labels versneld te isoleren.
We realiseren ons dat sommige inwoners niet zelf kunnen voorzien in (voldoende) inkomen. Wij blijven ons inspannen om het Rijk te bewegen haar verantwoordelijk voor het bieden van bestaanszekerheid te nemen. Zo lang dit niet het geval is bieden we waar nodig maatwerkondersteuning, informatie en zorg, bij voorkeur in de wijken zelf. We blijven ons inzetten voor de meest kwetsbaren en hanteren daarvoor een ruimhartig maatwerkaanpak. Ons armoedebeleid evalueren we en gaan we op basis van de uitkomsten herijken. We beschouwen werk als een middel tot zelfstandigheid en zullen indien nodig de wettelijke grenzen opzoeken, altijd gebaseerd op vertrouwen in de mens.
Wanneer onze kinderen jeugdhulp nodig hebben, willen we dat dit tijdig beschikbaar is. We weten dat er wachtlijsten zijn ontstaan, in toenemende mate als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt.. We zetten onze inspanning voort om wachtlijsten weg te werken door het sluiten en implementeren van nieuwe langlopende contracten, waarin onder meer professionals de ruimte en autonomie krijgen om hulp te verlenen en administratie wordt teruggedrongen. Ook bezien we de mogelijkheid om de noodzaak van individuele hulp terug te brengen door preventie en het bieden van collectieve vormen van ondersteuning. We zetten de extra middelen van het Rijk in om de problemen aan te pakken. Samen met de gemeenten in de regio Amersfoort hebben we een nieuwe overeenkomst met MetMaya gesloten voor specialistische jeugdhulp voor de komende negen jaar. Deze aanpak biedt stabiliteit en intensieve samenwerking met één contractpartner, waardoor we de gewenste ambities kunnen realiseren en de kwaliteit van hulp kunnen waarborgen. We zullen de raad op de hoogte houden van de uitvoering van deze overeenkomst via de Monitor Inclusieve Stad .
Voor de inkoopprocedure rondom de WMO, beschermd wonen en maatschappelijke opvang is in 2023 een pas op de plaats gemaakt. De huidige contracten met Wmo-aanbieders hebben wij verlengd. De komende periode bepalen wij wat de vervolgstappen zijn. Wij pakken de aanbesteding van de maatschappelijke opvang als eerste op. Dit is nodig omdat wij in lijn met de regiovisie zo spoedig mogelijk de nachtopvang van verschillende doelgroepen op een slaapzaal willen afbouwen en de tijdelijke opvang op Zon en Schild op afzienbare tijd moet sluiten. We kiezen nu voor een perceel waarbij één contractpartner primair verantwoordelijk wordt voor het bieden van de inloopvoorziening en 24-uurs en die op termijn verantwoordelijk wordt voor de organisatie van de in-, door-, en uitstroom van de doelgroep maatschappelijke opvang.
Een eigen woonplek is net zo belangrijk is als goede ondersteuning en zorg. Daarom willen we eerst zorgen voor goede huisvesting en daarna de ondersteuning organiseren. Dit helpt bij doorstroming en herstel. We willen dat mensen met een psychische kwetsbaarheid volwaardig kunnen deelnemen aan onze samenleving. Daarom hebben we de afgelopen jaren ingezet op meer betaalbare, kleine woningen voor en scheiding van wonen en zorg in onder meer het programma Wonen en zorg en op  hulp en ondersteuning in de eigen leefomgeving. Hierbij hebben we nadrukkelijk ook aandacht voor de leefbaarheid in buurten en wijken.
In een vergrijzende samenleving is ook extra aandacht nodig voor ouderen. We blijven aan de slag voor voldoende passend woon-en zorgaanbod voor ouderen. Daarnaast werken we bijvoorbeeld samen met partners aan dementievriendelijke wijken.
Amersfoort blijft een gastvrije gemeente voor mensen die vluchten voor onderdrukking, vervolging en oorlogsgeweld. We hebben extra opvangplaatsen gerealiseerd en blijven verantwoordelijk voor humane opvang en versnelde huisvesting van statushouders. We werken nauw samen met de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT), COA en niet in de laatste plaats de vele  vrijwilligers uit onze stad om deze doelen te bereiken.
Sinds 1 januari 2022 is de nieuwe Wet Inburgering van kracht, waardoor inburgering onder verantwoordelijkheid van de gemeenten valt. We hebben een maatwerkprogramma ontwikkeld waarbij aandacht is voor diverse aspecten van inburgering, zoals taal leren, deelnemen aan verenigingsleven, financiële redzaamheid en kennismaking met de stad.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2023 11:26:29 met de export van 09/26/2023 10:33:02