Programma's

2. Programma Sociaal

Welke risico's lopen we?

Onderstaand de belangrijkste financiële risico’s met een minimale benodigde weerstandscapaciteit van € 300.000,-.

Tabel: PRI.2.1 Financiële risico's programma Sociaal

Risico

Beheersmaatregel

Benodigde weerstands-capaciteit

2.1 Zorg, ondersteuning, inclusie en vluchtelingen

Hogere zorglasten dan begroot door het onvoldoende kunnen behalen van de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd.

Het voortdurend monitoren en waar nodig inhoudelijk en financieel bijstellen van beleid en maatregelen teneinde de gewenste resultaten alsnog te behalen.

1.764

Hogere zorglasten dan begroot door bovenmatige loon- en prijsstijgingen.

Veel van de stijgingen zijn een gevolg van contractuele afspraken dus de ruimte is hier beperkt, beheer betekent hier strak monitoren op gemaakte afspraken met name op behandelvorm en bij afwijking hiervan in overleg gaan met de aanbieders om tijdig bij te sturen.

636

Stijgende lasten ondersteuning en zorg door (bovenmatige) autonome groei binnen de Wmo en Jeugdwet die niet tijdig wordt gesignaleerd.

Het bouwen van dashboards en monitoring samen met accountmanagement en datawarehouse om de trends en ontwikkelingen in de zorguitgaven te volgen. Verder is de verwachting dat in de loop van 2024 er meer taakgericht gewerkt gaat worden met een afbouw in het aantal aanbieders.

631

Stijgende lasten ondersteuning en zorg door aanzuigende werking nabijheid verwijzers.

Vanuit gemeente goed contact onderhouden met de partners (wijkteams en SBI) om tijdig knelpunten te signaleren waardoor het mogelijk is op onderdelen bij te sturen.

380

Door de wettelijke eisen en de daardoor toename van regeldruk op de gebieden van privacy, HRM en ICT komen de financiële resultaten  en de uitvoeringskracht  van de gemeenschappelijke regelingen steeds verder onder druk te staan. Het is de verwachting dat er meer investeringen in  ICT en personeel nodig zullen zijn in de nabije toekomst om te voldoen aan deze eisen en om de bedrijfsvoering kwalitatief op niveau te houden.

Voor dit risico is geen beheersmaatregel in te regelen.

317

2.3 Onderwijs en Sport & Bewegen

Conform Europese regelgeving geldt er een overgangsperiode van tenminste 6 jaar waarna een verbod zal gelden op de verkoop van alle plastic en rubberinfill voor kustgrasvelden. Deze periode is naar verwachting voldoende om de kunstgrasvelden in Amersfoort gefaseerd en op de natuurlijke momenten te vervangen. Omdat besluitvorming hieromtrent nog niet definitief is bestaat er een risico dat velden vervroegd vervangen moeten worden.

Ontwikkelingen worden gemonitord. Als het risico zich materialiseert (via VNG) inzetten op compensatie door het Rijk en bezien of fasering van vervanging mogelijk is.
In het kader van de zorgplicht zijn door SRO aanvullende maatregelen in beeld gebracht en uitgevoerd. Dit om de verspreiding van synthetische infill tot een minimum te beperken. Dit jaar wordt in de vervangingsopgave bij VV Amsvorde een 1ste non-infill aangelegd.

474

Voor meer informatie over de (financiële) risico's binnen de gemeente Amersfoort, verwijzen wij u naar de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2023 11:26:29 met de export van 09/26/2023 10:33:02