gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Website
Programma
2. Sociaal
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2024
€ 3.011
31-12-2024
€ 2.309
Omvang vreemd vermogen
01-01-2024
€ 19.737
31-12-2024
€ 18.942
Bron
Begroting 2024
Begroot resultaat 2024
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 6.655
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan programma
Programma Sociaal
GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Website
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2024
€ 350
31-12-2024
€ 100
Omvang vreemd vermogen
01-01-2024
€ 14.905
31-12-2024
€ 14.000
Bron
Begroting 2024
Begroot resultaat 2024
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 5.624
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
De GRAVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
11,42%
Omvang eigen vermogen
01-01-2024
€ 22.485
31-12-2024
€ 22.208
Omvang vreemd vermogen
01-01-2024
€ 67.331
31-12-2024
€ 73.358
Bron
Begroting 2024
Begroot resultaat 2024
€ 0
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 10.661
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de VRU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces.
Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
2. Sociaal
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.539
31-12-2022
€ 1.197
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 11.241
31-12-2022
€ 10.715
Bron
Begroting 2024/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2024
-€ 2.610
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 1.561
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Het RWA ( Regionaal Sociaal werkvoorzieningschap Amersfoort) is de eenheid waarbinnen alle cliënten werkzaam zijn. Hier worden enerzijds de loonkosten van de Sw-medewerkers geboekt, en anderzijds komt hier de rijkssubsidie binnen. Deze rijkssubsidie is niet toereikend om de loonkosten te dekken waardoor de RWA eigenlijk altijd en negatief resultaat heeft. Dit negatieve resultaat wordt vervolgens ten laste gebracht van Amfors Holding BV.
Amfors Holding BV is het bedrijf wat de Wsw uitvoert, zij zetten de Sw-medewerkers in bij diverse projecten (bijvoorbeeld groenvoorziening voor gemeentes) via de BV’s die onder de Amfors holding BV vallen.Risico's
Het aantal SW medewerkers daalt jaarlijks doordat er geen nieuwe mensen meer kunnen instromen in de WsW en de huidige medewerkers zijn jaar op jaar minder inzetbaar zijn. Indien er geen uitbreiding op andere onderdelen plaatsvindt binnen Amfors/RWA houdt het op enig moment op te bestaan.
Bijdrage aan programma
Programma Sociaal
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2024
€ 1.278
31-12-2024
€ 1.280
Omvang vreemd vermogen
01-01-2024
€ 3.270
31-12-2024
€ 3.270
Bron
Begroting 2024
Begroot resultaat 2024
€ 7
Bijdrage gemeente Amersfoort
€ 1.116
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 oktober 2022 of 1 januari 2023) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2022/2023 meer duidelijkheid over komen. De geschatte maximale frictiekosten die voor rekening van Amersfoort kunnen komen bedragen gedurende 5 jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet tussen de € 70.000,- in het eerste jaar oplopend naar € 150.000,- in het vijfde jaar.
Bijdrage aan programma
Bedrijvigheid
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten.
In 2020 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Door Corona is de productie iets achtergebleven, maar zijn in ieder geval de bedrijven met een hoog risico volgens planning gecontroleerd. Daarnaast is gewerkt aan het administratief op orde brengen van de dossiers voor de kleinere bedrijven.
Per 1 januari 2020 zijn ook, op basis van een wettelijke verplichting, een deel van de asbesttaken bij de RUD ondergebracht.Programma Bestuur
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten.
In 2020 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Door Corona is de productie iets achtergebleven, maar zijn in ieder geval de bedrijven met een hoog risico volgens planning gecontroleerd. Daarnaast is gewerkt aan het administratief op orde brengen van de dossiers voor de kleinere bedrijven.
Per 1 januari 2020 zijn ook, op basis van een wettelijke verplichting, een deel van de asbesttaken bij de RUD ondergebracht.
vennootschappen en coöperaties
NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1. Omgeving 2. Sociaal 5. Algemene dekingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 12.069
31-12-2022
€ 12.835
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 18.965
31-12-2022
€ 24.645
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2023
€ 558
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Ondanks de hogere energiekosten en in eerdere jaren corona heeft de SRO de afgelopen jaren een positief resultaat kunnen laten zien, voornamelijk door een aantal steunmaatregelen vanuit de overheid. Deze maatregelen, mn de coronasteun, stonden de reguliere dividenduitkeringen over die jaren in de weg. Afgesproken is dat wanneer het resultaat 2023 dit toelaat het dividend over dit jaar verdubbeld zal worden.
Risico's
SRO heeft voornamelijk last van kostenstijgingen (mn voor het vastgoeddeel) en de nog steeds relatief hoge energiekosten. Desalniettemin verwacht men wel positieve resultaten de komende jaren.
Bijdrage aan programma
Programma Omgeving
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud (op een aantal uitzonderingen na). Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De looptijden van de Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport zijn eind 2022 met één jaar verlengd. De gemeente en SRO werken gezamenlijk aan nieuwe overeenkomsten die per 2024 in kunnen gaan.Programma Sociaal
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NVSRO. De dividenduitkeringen van NVSRO leveren een bijdrage aan 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen
Theater-en congrescentrum Flint NV
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3. Bedrijvigheid 5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2021
€ 866
31-08-2022
€ 813
Omvang vreemd vermogen
31-08-2021
€ 1.503
31-08-2022
€ 2.306
Bron
Begroting 2022/2023 Jaarrekening 2021/2022
Begroot resultaat 2022/2023
€ 28
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Flint heeft voor het lopende seizoen 2022-2023 een sluitende begroting inclusief € 300.000 aan coronasteun vanuit de gemeentelijke coronareserve. Flint is in 2023 overgegaan van een gebroken boekjaar naar kalenderjaar; de begroting 2022-2023 is dan ook verlengd met drie maanden t/m december 2023.
Risico's
Flint heeft nog steeds te maken met relatief hoge personeelskosten en een langzaam herstellende cultuursector als gevolg van corona. Omdat het eigen vermogen als gevolg van diverse steunmaatregelen intussen goed op peil is is Flint tegelijkertijd weerbaarder geworden voor financiële tegenvallers.
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken.
Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.Programma Algemene dekkingsmiddelen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
NV ROVA Holding
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Website
Programma
3. Bedrijvigheid 5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 40.320
31-12-2022
€ 40.866
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 58.840
31-12-2022
€ 63.473
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2023
€ 3.983
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Op het gebied van circulariteit, biodiversiteit en klimaat wachten grote uitdagingen, waaronder de toenemende producentenverantwoordelijkheid. ROVA gaat in gesprek met aandeelhouders over o.a. deze onderwerpen t.b.v de meerjarenstrategie richting 2030.
Risico's
Het aantal afvalbranden neemt toe waardoor bedrijfslocaties moeilijker en tegen hogere kosten verzekerd kunnen worden. ROVA zoekt naar de juiste balans tussen het betalen van hoge premies versus het niet meer verzekeren van sommige activa.
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.Programma Algemene dekkingsmiddelen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder. De dividenduitkering van ROVA Holding is opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 650.000
31-12-2023
€ 684.800
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.438.700
31-12-2023
€ 1.537.000
Bron
Begroting 2023-2027
Begroot resultaat 2023
€ 32.100
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Vanwege wet- en regelgeving, de zogenaamde WACC, kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten dient een tariefsverlaging aan klanten gegeven te worden). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind 2022 bedroeg de solvabiliteit 31%) en voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de komende jaren het nettoresultaat worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er over de jaren t/m 2027 geen of weinig dividenduitkering zal plaatsvinden.
In 2022 is het meerjarenplan 2023-2027 'Elke druppel duurzaam' vastgesteld. In dit plan gaat Vitens uit gaat uit van groei van de omzet met 19,1% en groei van de bruto-investeringen met 74% in de periode 2023-2027. Een omvangrijk investeringsprogramma is opgesteld om uitdagingen als klimaatverandering en een stijgende watervraag het hoofd te bieden. Voor deze groei is kapitaal nodig.
Vitens voert een actieve lobby gevoerd voor een wetswijziging (aanpassing in de WACC-regulering) zodat Vitens met een financieel gezonde bedrijfsvoering het investeringsportfolio kan realiseren. Mocht deze systematiek ongewijzigd blijven, dan kan het scenario in beeld komen dat Vitens een beroep doet op de aandeelhouders om het eigen vermogen te versterken.Risico's
Vitens heeft te maken met toenemende onzekerheden als gevolg van economische ontwikkelingen, de effecten van klimaatverandering en de wens van aandeelhouders om de tarieven meer variabel te maken.
Bijdrage aan programma
Programma Algemene dekkingsmiddelen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.Alliander N.V.
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Het is de maatschappelijke taak van Alliander om te zorgen dat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.470.000
31-12-2022
€ 4.570.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 5.730.000
31-12-2022
€ 6.106.000
Bron
Jaarrekening 2022
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken.
Alliander is tevens, samen met andere netwerkbedrijven, in gesprek met het Rijk over de vraag of en hoe het rijk mede invulling kan geven aan de kapitaalbehoefte van regionale netwerkbedrijven. Samen met het Rijk hebben de netwerkbedrijven in 2022 een 'Afsprakenkader Kapitaalbehoefte Regionale Netwerken' opgesteld, waar in 2023 door de aandeelhouders van Alliander over besloten zal worden. Dit afsprakenkader betreft de afspraken over mogelijk aandeelhouderschap van de Staat in relatie tot kapitaalstorting bij regionale netwerkbedrijven.Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente.
Bijdrage aan programma
Algemene dekkingsmiddelen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.BNG Bank
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 5.062.000
31-12-2022
€ 4.615.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 143.995.000
31-12-2022
€ 107.459.000
Bron
Jaarrekening 2022
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn op dit moment geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico's voor ons als gemeente.
Bijdrage aan programma
Programma Algemene dekkingsmiddelen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.Parkeren Amersfoort BV
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1. Omgeving 5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 7.597
31-12-2021
€ 7.597
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 800
31-12-2021
€ 629
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2021
Begroot resultaat 2023
€ 312
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
De BV heeft de afgelopen jaren een oordeelsonthouding van hun accountant gekregen op de jaarrekening van de BV. Dit hangt met name samen met processen rondom de administratieve organisatie en interne beheersing. De BV heeft hierop inmiddels de nodige acties ondernomen. Dit zal ook in 2024 aandacht krijgen om te komen tot een goedkeurende verklaring of een goed alternatief hiervoor.
Risico's
Bijdrage aan programma
Programma Omgeving
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena.Programma Algemene dekkingsmiddelen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de BV is opgenomen in 5. programma Algemene dekkingsmiddelen.
ParkeerService Coöperatie UA
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1. Omgeving 5. Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 2.216
31-12-2022
€ 2.025
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 3.637
31-12-2022
€ 5.505
Bron
Begroting 2024/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2024
€ 0
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de begroting 2024 is geen stelpost meer opgenomen voor eventuele nieuwe leden. Het aantrekken van een nieuw lid is nog wel de doelstelling. Omdat dit in de praktijk meer tijd vergt dan verwacht is de stelpost niet meer opgenomen. Bestaande leden nemen meer diensten af waardoor de begroting 2024 alsnog sluitend is.
Risico's
Bijdrage aan programma
Programma Omgeving
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.Programma Algemene dekkingsmiddelen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
Amfors Holding B.V.
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
2. Sociaal 3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
52,20%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 2.500
31-12-2022
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 4.993
31-12-2022
€ 5.087
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2023
€ 1.893
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Amfors en het RWA zijn juridisch twee organisaties, beide hebben een eigen begrotingen en jaarrekening, maar functioneren feitelijk als een.
De organisaties zijn ook verschillende juridische entiteiten, Amfors is een BV en het RWA is een “gemeenschappelijke regeling”. Dit is o.a de reden dat de begrotingen van beide partijen op verschillende tijdsstippen gepresenteerd worden.
Het RWA ( Regionaal Sociaal werkvoorzieningschap Amersfoort) is de eenheid waarbinnen alle cliënten werkzaam zijn. Hier worden enerzijds de loonkosten van de Sw-medewerkers geboekt, en anderzijds komt hier de rijkssubsidie binnen. Deze rijkssubsidie is niet toereikend om de loonkosten te dekken waardoor de RWA eigenlijk altijd en negatief resultaat heeft. Dit negatieve resultaat wordt vervolgens ten laste gebracht van Amfors Holding BV.
Amfors Holding BV is het bedrijf wat de Wsw uitvoert, zij zetten de Sw-medewerkers in bij diverse projecten (bijvoorbeeld groenvoorziening voor gemeentes) via de BV’s die onder de Amfors holding BV vallen, doordat Amfors geen vergoeding betaald voor de SW medewerlers heeft Amfors doorgaans een positief resultaat, dit resultaat gaat altijd naar de RWA. Het resultaat Amfors is daarom in principe altijd € 0,-.Risico's
Risico's Amfors zijn zeer beperkt, het aantal SW medewerkers daalt jaarlijks omdat er geen nieuwe mensen meer bijkomen, voor Amfors is het zaak om haar medewerkers aan te passen op het aantal SW medewerkers.
Bijdrage aan programma
Programma Sociaal
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.Programma Bedrijvigheid
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1. Omgeving
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 243
31-12-2020
€ 226
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 148
31-12-2020
€ 92
Bron
Jaarrekening 2020
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Inzake Podium bestaat door marktomstandigheden en/of overaanbod van kantoren in de regio het risico op verlaagde of vertraagde grondopbrengst. Een ander risico betreft het niet nakomen van contractuele verplichtingen door vennoten. De hoogte van de risico’s hangt af van de restwaarde van de grond. Het risico voor de gemeente bedraagt nu € 5,5 tot € 8,0 miljoen. Voor dit risico is bij de gemeente een voorziening getroffen van € 6,0 miljoen.
Bijdrage aan programma
Programma Omgeving
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium.Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1. Omgeving
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 530
31-12-2022
€ 614
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 0
31-12-2022
€ 4
Bron
Jaarrekening 2022
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
De oplopende hypotheekrente en het afnemend consumentenvertrouwen leiden op dit moment tot een kentering in de markt, wat met name risico's oplevert voor de verkoop van woningen in het duurdere segment. Daarbij komt dat de bouwkosten nog steeds stijgen, terwijl de VON-prijzen gelijk blijven c.q. dalen. Dit leidt er toe dat de financiële haalbaarheid van de woningbouwontwikkeling moeilijker wordt.
Tot nu toe lijken de effecten hiervan binnen de Grex 2023 beperkt (o.a. door vaste contractafspraken, en doordat binnen de Grex uit voorzichtigheidsprincipe lagere kavelnormprijzen staan opgenomen dan het huidige marktniveau). De marktontwikkelingen worden desondanks nauwgezet gevolgd, om mogelijke risico's voor de Grex vroegtijdig te signaleren en zo nodig bij te sturen.Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor woningen. Daarnaast is een (extra) risico opgenomen in verband met het inflatierisico.
Bijdrage aan programma
Programma Omgeving
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 21
31-12-2021
€ 8
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 395
31-12-2021
€ 370
Bron
Jaarrekening 2021
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Eemhuis heeft te maken met forse stijging van de energielasten. In principe wordt dit gedragen door de gebruikers van het Eemhuis ((archief Eemland, blibliotheek Eemland, Amersfoort in C en Scholen in de Kunst) maar het is de vraag in hoeverre zij in staat zijn om dit op te vangen in hun exploitatie. Onzeker is in hoeverre dit in 2024 weer genormaliseerd is.
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg.
In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris.
Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort.
Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad.
Archief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Website
www.romregioutrecht.nl
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
5,83%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 51.630
31-12-2022
€ 50.627
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 6.019
31-12-2022
€ 9.499
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2023
€ 500
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Naarmate de ROM meer leningen vanuit het Participatiefonds verstrekt neemt het financiële risico (ook voor Amersfoort) langzaam toe. Amersfoort heeft in totaal € 3 mln aan kapitaal gestort. Op dit moment is het risico beperkt omdat er nog relatief weinig leningen verstrekt zijn. Deze risico's lopen mee in de bepaling van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zullen daarom telkens geactualiseerd worden. De exploitatielasten van ROM zijn de afgelopen jaren gegroeid o.a. omdat de organisatie nog in ontwikkeling was en door de lastige arbeidsmarkt en hoge inflatie. Voor ROM is het zaak de exploitatiebijdragen van aandeelhouders en overige deelnemers op peil te krijgen cq blijven houden en tegelijkertijd waar mogelijk kosten te drukken. Dit zal ook in 2024 de benodigde aandacht krijgen.
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
Sinds 2020 is het Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV actief als hoofdfonds van de ROM Regio Utrecht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn hierin aandeelhouder en werken in de ROM Regio Utrecht samen aan het versterken van het regionale economische ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve bedrijfsleven met een bijdrage aan regionale doel Utrecht, heart of health.Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Vestigingsplaats
UTRECHT
Website
www.romregioutrecht.nl
Programma
3. Bedrijvigheid
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds.
Financiële gegevens
Gemeentelijk belang
11,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 17
31-12-2022
€ 263
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 2.675
31-12-2022
€ 2.895
Bron
Begroting 2023/Jaarrekening 2022
Begroot resultaat 2023
€ 31
Ontwikkelingen en risico's
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Bijdrage aan programma
Programma Bedrijvigheid
Sinds 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV actief. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten.